Giżyckie Partnerstwo Lokalne

Print Drukuj

Partnerstwo jako nowy model funkcjonowania instytucji rynku pracy

(...) Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy postawiła przed instytucjami rynku pracy nowe wyzwania. Wpływ na tę sytuację miało przede wszystkim wejście Polski w struktury Unii Europejskiej i tym samym dostęp do funduszy strukturalnych, w szczególności Europejskiego Funduszu Społecznego. w celu efektywnej absorbcji instytucje rynku pracy czynią swój system działania bardziej dynamicznym i kreują elastyczne modele współpracy, pozwalające na łatwy sposób adaptować innowacyjne rozwiązania europejskiego rynku pracy na gruncie polskim.

W związku z  powyższym wprowadzono nowy system oparty na  zasadach partnerstwa, pozwalający wykorzystywać ciekawe rozwiązania, kreować nowe tendencje na rynku pracy. Koncepcja partnerstwa jest ściśle związana z reformą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeprowadzonej w połowie lat osiemdziesiątych. Nowe standardy dotyczące rozwoju regionalnego związane były z potrzebą kreowania nowych form podejmowania decyzji, zakładających większe zaangażowanie partnerów i mających bardziej partycypacyjny charakter niż te, które występowały do tego czasu. Artykuł 11 Rozporządzenia Rady (WE) z 11 lipca 2006r. nr 1083/2006, ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności- reguluje  ogólne zasady budowania i funkcjonowania partnerstw. Zgodnie z zasadą subsydiarności w skład partnerstw należy włączyć przede wszystkim:

  • władze regionalne i lokalne oraz inne włąściwe władze publiczne
  • partnerów gospodarczych i społecznych
  • inne kompetentne ciała w tych ramach

W/w rozporządzenie zakłada, że "partnerstwo realizowane jest z pełnym poszanowaniem odpowiednich kompetencji instytucjonalnych, prawnych i finansowych każdej kategorii partnerów". Partnerstwo należy tworzyć na potrzeby realizacji ściśle określonych zadań  uregulowanych umową partnerską, a wszystkie wyznaczone strony, zwane dalej partnerami, powinny być  partnerami dążącymi do wspólnego celu. Skuteczność funkcjonowania partnerstw wiąże się przede wszystkim z opanowaniem  podstaw metodologii dialogu społecznego przez ich sygnatariuszy, czyli sposobu komunikowania się  pomiędzy przedstawicielami różnych środowisk: administracji, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców itp.

Istnieje szereg korzyści w tworzeniu partnerstw, ale trzeba mieć na uwadze również przeszkody, jakie mogą napotkać potencjalni partnerzy. Niewątpliwie w tym celu pomocna  będzie poprawnie i wyczerpująco opracowana umowa, regulująca zasady funkcjonowania partnerstwa.

Partnerstwa są nieuniknione w rzeczywistości społecznej. Z uwagi na wyższy poziom działania, włączanie nowatorskich rozwiązań  w projekty na rzecz rynku pracy, jest potrzebą współczesności. Pamietać jednak należy, iż pozytywne nastawienie  loklanych instytucji publicznych uważane jest za podstawowy warunek funkcjonowania loklanych porozumień (...)

Źródło: Praca zbiorowa pod red. K. Krukowskiego, Zarządzanie organizacjami rynku pracy- wybrane zagadnienia, PTE, Olsztyn 2007, s. 17-23.